Poliamid modyfikowany – olejowy lub z dodatkiem MoS2 – TermoPlastik.pl

Poliamid modyfikowany – olejowy lub z dodatkiem MoS2

Na runku polskim i europejskim możemy już z łatwością znaleźć szereg poliamidów modyfikowanych różnego rodzaju dodatkami. O ile ze znalezieniem nie powinno być większych problemów, o tyle z dostępnością mogą się pojawić.

 

Poliamid modyfikowany to innymi słowy poliamid z odpowiednio dobranymi dodatkami. W dzisiejszym poradniku zajmiemy się poliamidami olejowymi oraz poliamidami z dodatkiem dwusiaczku molibdenu. Są to tworzywa o znacznie polepszonych właściwościach ślizgowych oraz zmniejszonym współczynniku tarcia. Powstały z myślą o bezawaryjnej, cichej oraz możliwie bezobsługowej pracy części maszyn.

 

POLIAMID + MoS2 (dwusiarczek molibdenu) – kolor czarny

 

Poliamid z dwusiarczkiem molibdenu posiada znacznie lepsze właściwości ślizgowe od standardowego poliamidu niemodyfikowanego. Dwusiarczek molibdenu jest bowiem substancją smarną, która pozytywnie wpływa głównie na właściwości ślizgowe. Dodatek MoS2 przyniósł jednak jeszcze kilka pozytywnych efektów ubocznych. Poliamid z MoS2 jest nieco bardziej wytrzymały, sztywny oraz twardy. Poprawiona została również stabilność wymiarowa. Jednocześnie, dodatek dwusiarczku molibdenu obniża udarność oraz poprawia strukturę krystaliczną materiału. Warto wspomnieć również, że poliamid z MoS2 posiada dobrą odporność na UV.

Poliamid z dwusiarczkiem molibdenu znajduje zastosowanie wszędzie tam, gdzie potrzebny jest poliamid odporny na ścieranie oraz posiadający dobre właściwości ślizgowe. Stosowany jest do produkcji części maszyn w przemyśle lekkim, ciężkim, wydobywczym, w przemyśle kolejowym, motoryzacyjnym, zbrojeniowym i lotniczym.

Niestety na rynku polskim znajduje się wielu nierzetelnych sprzedawców, którzy pod nazwą PA6 MoS2 oferują zwykły poliamid barwiony czarnym barwnikiem. Taki poliamid nie będzie się różnił właściwościami fizycznymi od zwykłego poliamidu i może w efekcie doprowadzić do awarii. Podczas zakupu poliamidu z dwusiarczkiem molibdenu warto więc zapytać o jego stężenie w tworzywie.

 

POLIAMID + olej – kolor zielony

 

Poliamid olejowy jest poliamidem odlewanym, który smarowany jest wewnętrznie. Oczywiście nie oznacza to, że poliamid olejowy jest smarowany tylko w warstwach wewnętrznych. Olej jest równomiernie rozprowadzony w cały tworzywie, dzięki czemu zapewnia optymalne i równomierne smarowanie. Poliamid olejowy jest więc całkowicie samosmarnym tworzywem, które zostało stworzone specjalnie pod kątem niesmarnych, ruchomych części maszyn. Dzięki dodatkowi oleju, znacznemu zmniejszeniu uległ współczynnik tarcia (- 50 %), natomiast zwiększeniu uległa odporność na ścieranie (nawet 10x).

Podobnie jak PA6 MoS2, poliamid olejowy znajduje zastosowanie do produkcji części maszyn, które wymagają samosmarowania.

 

Jeżeli poszukujesz poliamidu MoS2 lub poliamidu olejowego, skontaktuj się z naszym specjalistą – +48 509 491 716