Tworzywa sztuczne stosowane w lotnictwie

Tworzywa sztuczne w lotnictwie coraz odważniej wypierają konwencjonalne rozwiązania. Głównym powodem takie stanu rzeczy jest fakt, iż nowoczesne tworzywa sztuczne są dużo lżejsze od metali, a jednocześnie nie odstają im w wytrzymałości.

W przemyśle lotniczym stosuje się bardzo dużo tworzyw sztucznych. Świadczą o tym badania rynku przeprowadzone przez firmę TIMOX PLASTICS, które wykazały, że w roku 2014 w przemyśle lotniczym skonsumowano 125 ton tworzyw sztucznych na świecie. Tworzywa sztuczne w lotnictwie pozwalają na znaczne zmniejszenie wagi detali, co w przypadku samolotów i helikopterów ma szczególne znaczenie. Tworzywa sztuczne mają również znaczną przewagę nad metalami w aspekcie serwisowania. Tworzywa takie jak teflon (lub inne o podobnych właściwościach ślizgowych) nie potrzebują smarowania i tym samym serwisowania. Pozwala to na znaczne skrócenie czasu kontroli i serwisu samolotu, który może szybciej wrócić w powietrze.

Jakie specjalistyczne tworzywa sztuczne znajdują zastosowanie w lotnictwie i przemyśle lotniczym ?

  1. Tworzywo T4301 PAI – tworzywo wykorzystywane jest w systemach klap w samolotach pasażerskich i wojskowych. Zastosowanie PAI w skrzydłach pozwoliło na zmniejszenie wagi skrzydeł, co pozytywnie wpłynęło na zachowanie samolotu podczas hamowania. Tworzywa PAI jest odporne chemicznie, dzięki czemu nie ulega uszkodzeniu w kontakcie w paliwem lotniczym. Odporność temperaturowa (od  -60 st. C do + 100 st. C) również pozwala na pracę w lotnictwie. Minimalny okres używalności, w którym tworzywo zachowuje swoje właściwości to 20 lat. Zastosowanie PAI w lotnictwie daje duże korzyści – redukuje wagę i sprawność działania mechanizmów, redukuje koszty wytworzenia detalu, pozwala za skrócenie czasu koniecznego na serwis.
  2. Tworzywo GF 30 PEEK – tworzywo PEEK wykorzystywane jest do produkcji klatek łożysk w helikopterach. Helikoptery są bardzo wrażliwe na nawet najmniejszą zmianę wagi. W związku z tym liczy się każdy kilogram. Zastosowanie tworzyw sztucznych w helikopterach, pozwala na znaczne zmniejszenie ich wagi. Tworzywo PEEK posłużyło konstruktorom do stworzenia klatki łożyska. Tworzywo PEEK zostało w tym celu wzmocnione włóknem szklanym, dzięki czemu uzyskało bardzo wysoką wytrzymałość, niewiele tylko odbiegającą od wytrzymałości metali. Tworzywo PEEK jest w tym wypadku odporne na działanie olejów. Swoje właściwości fizyczne zachowuje w temperaturach od – 60 st. C do + 80 st. C. Jakie są największe korzyści wynikające z zastosowanie PEEK do budowy klatki łożyska w helikopterze – zmniejszenie wagi elementu, znacznie szybsza produkcja przy zachowaniu wysokiej jakości elementu.
  3. Tworzywo POM H (poliacetal H) – tworzywo POM H stosowane jest między innymi w elementach podwozia maszyn pasażerskich i wojskowych. Podwozie jest strategicznym miejscem każdego samolotu, na które oddziałuje bardzo wysoka siła chwilowa (w czasie lądowania samolotu). W związku z tym wszystkie elementy podwozia wymagają szczególnej wytrzymałości. W tym celu do części podwozia zastosowano homopolimer acetalu (POM-H), który w przeciwieństwie do czystego kopolimeru (POM-C), posiada znacznie wyższą wytrzymałość mechaniczną, jest sztywniejszy, twardszy, ma wyższą odporność na pełzanie, jak również niższy współczynnik rozszerzalności cieplnej oraz w wielu przypadkach – większą odporność na ścieranie. Największym plusem zastosowania POM H w lotnictwie jest jego waga. Elementy podwozia wykonane z POM H są lżejsze w stosunku 1:5 do metalu. Pozwala to więc na zaoszczędzenie kolejnych kilogramów.

Reasumując – specjalistyczne tworzywa konstrukcyjne (sztuczne) w lotnictwie znajdują szerokie zastosowanie. Otrzymujemy bardzo wiele zapytań o produkcję detali z tworzyw, które finalnie mają znaleźć zastosowanie w samolotach lub helikopterach. Ważne jest jednak odpowiednie zastosowanie odpowiedniego tworzywa. W tym celu skontaktuj się z naszymi specjalistami, którzy pomogą dobrać odpowiednie tworzywo. Wszystkie tworzywa oferowane przez naszą firmę, przeznaczone do lotnictwa i przemysłu lotniczego, posiadają wymagane prawem normy.

[vc_media_grid style=”all” items_per_page=”10″ element_width=”6″ gap=”5″ button_style=”rounded” button_color=”blue” button_size=”md” arrows_design=”none” arrows_position=”inside” arrows_color=”blue” paging_design=”radio_dots” paging_color=”grey” loop=”” autoplay=”-1″ item=”mediaGrid_Default” grid_id=”vc_gid:1436433224100-dd1b6b05-96fa-10″ include=”1456,1457″]