Poliacetal POM C i POM H oraz poliacetal modyfikowany są bardzo popularnymi tworzywami konstrukcyjnymi w naszym kraju. Jako jedno z nielicznych tworzyw, poliacetal posiada atest PZH – może być więc stosowany w przemyśle spożywczym.

 

Właściwości poliacetalu:

  • wysoka wytrzymałość mechaniczna, sztywność oraz twardość,
  • bardzo wysoka sprężystość powrotna,
  • wysoka odporność na pełzanie,
  • wysoka udarność (również w niskich temperaturach),
  • bardzo wysoka stabilność wymiarowa (niska chłonność wody),
  • dobre właściwości ślizgowe oraz odporność na ścieranie,
  • doskonała obrabialność,
  • obojętność fizjologiczna (możliwość kontaktu z żywnością),
  • dobre właściwości elektroizolacyjne oraz dielektryczne,
  • brak właściwości samogasnących.
  •  

POM C & POM H (kolor naturalny biały / czarny)

Poliacetal POM C (czysty kopolimer acetalu) jest bardziej odporny na hydrolizę, mocne alkalia oraz degradację termiczno-tlenową. Poliacetal POM H (homopolimer acetalu) ma jednak wyższą wytrzymałość mechaniczną. POM H jest sztywniejszy, twardszy, ma wyższą odporność na pełzanie, jak również niższy współczynnik rozszerzalności cieplnej oraz w wielu przypadkach ma większą odporność na ścieranie.

 

Poliacetal + teflon (POM H + PTFE) (kolor ciemnobrązowy)

Poliacetal z dodatkiem teflonu rozpoznawany jest również pod nazwą DELRIN. Jest to mieszanina włókien teflonu równo rozmieszczonych w osnowie acetalonej DELRIN-u. Dzięki odpowiedniej strukturze została zachowana większość właściwości wytrzymałościowych charakterystycznych dla poliacetalu POM H. Niektóre właściwości uległy jednak zmianie. Główny wpływ ma na to dodatek włókien teflonu, które są bardziej miękkie, mniej sztywne i bardziej śliskie od osnowy poliacetalu.

W porównaniu do poliacetalu POM H lub POM C, poliacetal z dodatkiem teflonu posiada lepsze właściwości ślizgowe. Łożyska wykonane z DELRIN-u charakteryzują się niskim współczynnikiem tarcia, wysoką trwałością (wynikającą z wysokiej odporności na ścieranie). Ważną zaletą zastosowania poliacetalu z teflonem jest również fakt, że podczas eksploatacji nie występuje zjawisko ,,stick-slip”, czyli innymi słowy drgania cierne powodowane przywieraniem do siebie powierzchni przy ich powolnym przesuwaniu względem siebie.